Wydział Edukacji Sportu i Rekreacji
Urzędu Miejskiego w Szubinie
informuje, że od 27 lutego 2023 roku rozpoczyna się rekrutacja do przedszkoli i oddziałówprzed szkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Szubin oraz przedszkoli publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż jednostka samorządu terytorialnego na rok szkolny 2023/2024. Wszelkie informacje dotyczące zasad rekrutacji znajdują się w załącznikach.
ZASADY REKRUTACJI DO PRZEDSZKOLI I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH
W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ SZUBIN NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Zasady przyjęć do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Szubin zostały opracowane w oparciu o zapisy:
1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730, 2089),
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2022, poz. 2431),
3. Uchwały nr XXVIII/252/20 Rady Miejskiej w Szubinie z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz publicznych innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez Gminę Szubin oraz przyznania każdemu kryterium liczby punktów, a także określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia spełniania tych kryteriów,
4. Zarządzenia nr 0050.1.7.2023 z dnia 16 stycznia 2023 r. Burmistrza Szubina w sprawie określenia terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminu składania dokumentów do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2023/2024 prowadzonych przez Gminę Szubin.
Prowadzenie przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych jest zadaniem własnym gminy, dlatego też oferta związana z edukacją przedszkolną, wychowaniem i opieką w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych adresowana jest w pierwszej kolejności dla mieszkańców Gminy Szubin.
1. Rekrutacja na rok szkolny 2023/2024 odbywa się w sposób tradycyjny (składanie wniosków i dokumentacji w wersji papierowej).
2. System rekrutacji oparty jest o jednolite kryteria naboru.
3. Do Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie i Samorządowego Przedszkola nr 3 im. Wandy Chotomskiej w Szubinie mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w uzasadnionych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc w przedszkolu, dzieci młodsze – minimum 2,5 – letnie.
4. Do Publicznego Przedszkola „IGUŚ” w Zamościu mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w uzasadnionych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc w przedszkolu, dzieci młodsze – minimum 2,5 – letnie.
5. Do Publicznego Przedszkola „IGUŚ” w Chomętowie mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w uzasadnionych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc w przedszkolu, dzieci młodsze – minimum 2,5 – letnie.
6. Do oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły w Szubinie i w Szkole Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Szubinie mogą uczęszczać dzieci w wieku 6 lat.
7. Do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na terenie wiejskim mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z tym, że do oddziałów przedszkolnych w Szkole Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków w Turze w uzasadnioych przypadkach i w sytuacji wolnych miejsc także dzieci młodsze – minimum 2,5 – letnie.
8. Godziny pracy przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych dostosowane są do potrzeb środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych przedszkoli oraz szkół i mogą ulegać zmianie przy zachowaniu zasady, że placówka ma wspomagać rodziców/opiekunów prawnych w opiece i wychowaniu dzieci.
9. Rodzice/opiekunowie prawni składają wniosek o przyjęcie dziecka do maksymalnie 3 przedszkoli/oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. We wniosku wskazują kolejność placówek (przedszkola lub oddziały przedszkolne w szkole podstawowej) w porządku od najbardziej do najmniej preferowanego.
10. Dane podawane przez rodziców/opiekunów prawnych są dobrowolne. W przypadku nie podania informacji dotyczących poszczególnych kryteriów dla celu procesu rekrutacji przyjmuje się, że dziecko nie spełnia danego kryterium.
11. W przypadku równej ilości punktów uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, o przyznaniu miejsca w przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej decydować będzie data urodzenia kandydatów (preferowana będzie kolejność od najstarszego do najmłodszego kandydata).
W przypadku braku miejsc w przedszkolach Burmistrz Szubina wskaże miejsce w oddziałach przedszkolnych, w których dzieci sześcioletnie będą mogły realizować roczne przygotowanie przedszkolne.
TERMINARZ REKRUTACJI
27.02.2023 – 03.03.2023 – składanie przez rodziców/opiekunów prawnych deklaracji na kolejny rok szkolny o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym samym przedszkolu czy oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
06.03.2023 – 31.03.2023 – składanie wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola/ oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej po raz pierwszy lub zmieniającego przedszkole.
14.04.2023 – podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych.
17.04.2023 – 21.04.2023 – potwierdzenie przez rodzica/opiekuna prawnego woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia.
25.04.2023 – ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych.
do 28.04.2023 – pisemne powiadomienie przez dyrektora przedszkola/szkoły podstawowej rodziców/opiekunów prawnych o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
Dokumenty należy składać w przedszkolach i szkołach podstawowych w godzinach pracy sekretariatu tj. od 7:00 do 15:00. Ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych nastąpi o godz. 10:00.
W przypadku wolnych miejsc w przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego dyrektor przedszkola/szkoły podstaswowej przeprowadza postępowanie uzupełniające. Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do 31.05.2023 r.
TERMINY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO UZUPEŁNIAJĄCEGO DO PRZEDSZKOLA/ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NA ROK SZKOLNY 2023/2024
04.05.2023 – 12.05.2023 – składanie wniosków wraz z załącznikami.
19.05.2023 – podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów
zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.
22.05.2023 – 24.05.2023 – potwierdzenie przez rodzica/opiekuna prawnego woli przyjęcia w postaci pismnego oświadczenia.
26.05.2023 – podanie do publicznej wiadomości listy przyjętych i nieprzyjętych.
do 31.05.2023 – pisemne powiadomienie przez dyrektora przedszkola/szkoły podstawowej rodziców/opiekunów prawnych o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
Dokumenty należy składać w przedszkolach i szkołach podstawowych w godzinach pracy sekretariatu tj. od 7:00 do 15:00. Ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych nastąpi o godz. 10:00.
PROCEDURA ODWOŁAWCZA
W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjetych i dzieci nieprzyjetych, rodzic/opiekun prawny dziecka może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do publicznego przedszkola czy oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia rodzica/opiekuna prawnego dziecka z wnioskiem.
Rodzic/opiekun prawny dziecka może wnieść do dyrektora publicznego przedszkola/szkoły podstawowej odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
Dyrektor publicznego przedszkola/szkoły podstawowej rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjenj w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.
WAŻNE POJĘCIA
Przedszkole pierwszego wyboru – przedszkole/oddział przedszkolny w szkole podstawowej, do którego rodzice/opiekunowie prawni chcą zapisać dziecko w pierwszej kolejności.
Wniosek rekrutacyjny – formularz podania do wypełnienia przez rodziców/opiekunów
prawnych przy zapisywaniu dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – dokument wydany przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, dotyczy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Rekrutacja odbywa się na wolne miejsca w przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej po uprzednim przyjęciu deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego oraz dzieci 6-letnich.
I. Rekrutacja dzieci kontynuujących wychowanie przedszkolne w dotychczasowym przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
II. Rekrutacja dzieci zapisywanych do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej po raz pierwszy oraz dzieci zmieniających przedszkole/oddział przedszkolny w szkole podstawowej.
III. Rekrutacja dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
IV. Rekrutacja dzieci do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej nie będących mieszkańcami Gminy Szubin.
I. REKRUTACJA DZIECI KONTYNUUJĄCYCH WYCHOWANIE
PRZEDSZKOLNE W DOTYCHCZASOWYM PRZEDSZKOLU/ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W pierwszej kolejności do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej przyjmowane są dzieci zamieszkałe na terenie Gminy Szubin i kontynuujące korzystanie z oferty przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej (korzystających z usług danego przedszkola/szkoły w roku szkolnym 2022/2023). Podstawą zapisania dziecka do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest złożenie wypełnionej
deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w danym przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej (zał. nr 1 i 2), którą można:
− pobrać w wersji elektronicznej dostępnej na stronach www.bip.szubin.pl oraz
www.szubin.pl, wypełnić, wydrukować, podpisać i złożyć w przedszkolu/szkole
podstawowej,
− wypełnić wersję papierową otrzymaną w przedszkolu/szkole podstawowej.
W procesie przyjęcia dzieci kontynuujących wychowanie przedszkolne zakwalifikowane zostaną tylko te dzieci, których rodzice/opiekunowie prawni złożą deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w danym przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej w formie papierowej z podpisem rodziców/opiekunów prawnych do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w terminie od 27.02.2023 r. do 03.03.2023 r.
II. REKRUTACJA DZIECI ZAPISYWANYCH DO PRZEDSZKOLA/ODDZIAŁU
PRZEDSZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ PO RAZ PIERWSZY
ORAZ DZIECI ZMIENIAJĄCYCH PRZEDSZKOLE/ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Podstawą zapisania dzecka do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest złożenie w „przedszkolu pierwszego wyboru” wypełnionego „wniosku rekrutacyjnego” (zał. nr 3 i 4), który można:
− pobrać w wersji elektronicznej dostępnej na stronach www.bip.szubin.pl oraz
www.szubin.pl, wypełnić, wydrukować, podpisać i złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru/szkole podstawowej,
− wypełnić wersję papierową otrzymaną w przedszkolu/szkole podstawowej.
Wypełniając „wniosek rekrutacyjny” należy wskazać przedszkole/oddział przedszkolny w szkole podstawowej, do którego rodzic/opiekun prawny chce zapisać dziecko jako „przedszkole pierwszego wyboru”. Dodatkowo można wpisać dwie inne placówki, które będą brane pod uwagę w przypadku, gdyby dziecko nie zostało przyjęte do „przedszkola pierwszego wyboru”.
W procesie rekrutacji będą brały udział tylko te dzieci, dla których „wniosek rekrutacyjny” zostanie wypełniony w wersji papierowej i dostarczony z podpisem rodziów/opiekunów prawnych do „przedszkola pierwszego wyboru” w terminie od 06.03.2023 r. do 31.03.2023 r.
III. REKRUTACJA DZIECI Z ORZECZENIAMI O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
Rekrutacja dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego do oddziałów integracyjnych zostanie przeprowadzona w oparciu o obowiązujące przepisy dotyczące oragnizowania szkolnictwa specjalnego.
IV. REKRUTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA/ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NIE BĘDĄCYCH MIESZKAŃCAMI GMINY SZUBIN
Prowadzenie przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej jest zadaniem własnym gminy, dlatego też do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na terenie Gminy Szubin w pierwszej kolejności przyjmnowane są dzieci, które mieszkają na terenie Gminy Szubin. W związku z tym, dzieci które nie są mieszkańcami Gminy Szubin mogą być przyjmowane do przedszkoli/oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej tylko:
− w czasie rekrutacji uzupełniającej przeprowadzonej do 31.05.2023 r.,
− w przypadku wolnych miejsc.
W związku z tym po spełnienieniu powyższych warunków rodzic/opiekun prawny zobowiązny jest do złożenia „wniosku rekrutacyjnego” w przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej do 12.05.2023 r.
Wniosek rekrutacyjny można:
− pobrać w wersji elektronicznej dostępnej na stronach www.bip.szubin.pl oraz
www.szubin.pl, wypełnić, wydrukować, podpisać i złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru/szkole podstawowej,
− wypełnić wersję papierową otrzymaną w przedszkolu/szkole podstawowej.
UWAGA
1. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci starszych niż 6-letnie chcący zapisać dziecko do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej winni dołączyć do „wniosku rekrutacyjnego” decyzję dyrektora obwodowej szkoły podstawowej o odroczeniu obowiązku szkolnego.
2. Dzieci, które są mieszkańcami Gminy Szubin i będą realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, zgodnie z zapisem Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730, 2089), mają zapewnione miejsca w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.
KRYTERIA REKRUTACJI
Dzieci do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkolach podstawowych przyjmowane są w oparciu o liczbę punktów uzyskanych w zależności od spełnianych kryteriów. Kolejność złożonych wniosków nie ma żadnego wpływu na przyjęcie dziecka do przedszkola czy oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.
KRYTERIA USTAWOWE – I ETAP REKRUTACYJNY
Lp. Kryterium Punktacja
1. Wielodzietność rodziny kandydata 100 pkt
2. Niepełnosprawność kandydata 100 pkt
3. Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata 100 pkt
4. Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata 100 pkt
5. Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata 100 pkt
6. Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie 100 pkt
7. Objęcie kandydata pieczą zastępczą 100 pkt
Na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego będą brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący tzw. kryteria samorządowe
KRYTERIA USTALONE PRZEZ ORGAN PROWADZĄCY – II ETAP REKRUTACYJNY
Lp. Kryterium Punktacja
1. Dziecko, którego oboje rodziców (opiekunowie prawni) pracują
zawodowo lub studiują w trybie stacjonarnym 6 pkt
2. Dziecko, którego rodzeństwo kontynuuje edukację przedszkolną w
przedszkolu pierwszego wyboru lub oddziale przedszkolnym w szkole
podstawowej pierwszego wyboru 5 pkt
3. Dziecko, którego jeden z rodziców (opiekunów prawnych) pracuje zawodowo lub studiuje w trybie stacjonarnym 3 pkt
4. Dziecko z rodziny objętej pomocą społeczną 3 pkt
5. Dziecko, którego przynajmniej jeden z rodziców (opiekunów prawnych) mieszka na terenie Gminy Szubin i rozlicza podatek 3 pkt 8 dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Nakle nad Notecią
W przypadku równej ilości punktów uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, o przyznaniu miejsca w przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej decydować będzie data urodzenia kandydatów (preferowana będzie kolejność od najstarszego do najmłodszego kandydata).
SPOSÓB DOKUMENTOWANIA INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU REKRUTACYJNYM
− Pod pojęciem wielodzietności należy rozumieć rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci (art. 4 pkt 42 ustawy Prawo oświatowe) – w celu potwiedzenia tego kryterium należy złożyć oświadczenie (zał. nr 5).
− Niepełnosprawność dziecka – należy złożyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność.
− W przypadku kryteriów: niepełnosprawność jednego rodzica, obojga rodziców, rodzeństwa dziecka należy przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy lub częściowej nizdolności do pracy).
− Samotne wychowywanie dziecka – oznacza wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu/osobę rozwiedzioną, chyba, że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem (art. 4 pkt 43 ustawy Prawo oświatowe).
Potwierdzeniem tego faktu są dokumenty:
• prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rowzód lub separację lub akt zgonu,
• oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka z jego rodzicem (zał. nr 6).
− Dla dziecka objętego pieczą zastępczą potwierdzeniem jest jeden z dokumentów:
• postanowienie sądu o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej,
• zaświadczenie z PCPR o przebywaniu dziecka w rodzinie zastępczej lub umowa zawarta między starostą właściwym ze względu na miejsce zamieszkania tej rodziny, a tą rodziną zastępczą,
• zaświadczenie o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej.
− Potwierdzeniem zatrudnienia rodzica/rodziców/opiekuna prawnego/opiekunów prawnych jest oświadczenie (zał. nr 7).
− Potwierdzeniem pobierania nauki w trybie stacjonarnym jest oświadczenie (zał. nr 7).
− Potwierdzeniem kontynuowania wychowania przedszkolnego przez rodzeństwo dziecka jest oświadczenie (zał. nr 8).
− Dziecko z rodziny objętej pomocą społeczną – potwierdzeniem jest oświadczenie o korzystaniu z pomocy społecznej (zał. nr 9).
− Potwierdzeniem zamieszkania na terenie Gminy Szubin i rozliczania podatku
dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Nakle nad Notecią jest oświadczenie (zał. nr 10).
− Dla potwierdzenia zamieszkania dziecka na terenie Gminy Szubin do „wniosku
rekrutacyjnego” rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest dołączyć oświadczenie o miejscu zamieszkania (zał. nr 11).
− Do „wniosku rekrutacyjnego” należy dołączyć klauzulę informacyjną, którą można pobrać w przedszkolu/szkole podstawowej.