Zajęcia logopedyczne w szkole prowadzi neurologopeda, oligofrenopedagog i terapeuta SI – mgr Monika Gliszczyńska
Mowa dana nam jest po to, żeby wyrażać myśli.
(L. M. Montgomery, Ania na uniwersytecie)
Mowa odgrywa kluczową rolę w kontaktach międzyludzkich i jest podstawą naszej komunikacji. Prawidłowy jej rozwój umożliwia dziecku komunikowanie swoich potrzeb, nawiązywanie relacji rówieśniczych, a w późniejszym okresie wyrażanie samego siebie i swojej osobowości w sposób świadomy i komfortowy. Wszystkie dzieci chciałyby mówić poprawnie, bez obaw o narażenie się na niezrozumienie, a co gorsza wytknięcie wad i błędów, co często bywa źródłem stresu i lęku przed mówieniem.
Niestety, współcześnie wady wymowy u dzieci występują coraz częściej (wpływ na to ma wiele czynników, które trudno byłoby nam wyeliminować z dnia na dzień). Obecnie, jako rodzice i nauczyciele możemy dołożyć wszelkich starań, by korygować je na jak wcześniejszym etapie, by nie dopuścić do utrwalenia się błędnych wzorców artykulacyjnych.
W związku z tym do zadań logopedy należy:
• podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy, w tym pedagogizacja rodziców
• przeprowadzanie diagnozy logopedycznej (wrzesień)
• prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej
• współpraca terapeutyczna z rodzicami
• wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
• kierowanie uczniów na uzasadnione konsultacje do specjalistów z zakresu medycyny i dziedzin pokrewnych (foniatra, laryngolog, ortodonta, psycholog, pedagog).
Aby jednak proces terapeutyczny przebiegał prawidłowo, a efekty pracy były dostrzegalne konieczna jest praca rodzica z dzieckiem. Należy pamiętać, że 1 godzina zajęć tygodniowo nie da nam oczekiwanych efektów bez systematycznych, codziennych ćwiczeń w domu.
Dlaczego rodzic jest taki ważny w terapii?
Po pierwsze dlatego, że jest z dzieckiem na co dzień.
Po drugie, rodzic ma codziennie okazję do ćwiczenia ze swoim dzieckiem i utrwalania prawidłowej wymowy. Musi wiedzieć, że systematyczność w terapii, to klucz do sukcesu.
Zapraszam rodziców dzieci objętych terapią na konsultacje indywidualne w celu wyjaśnienia istoty problemów dziecka a także w celu udzielenia istotnych wskazówek do pracy w domu. Konsultacje odbywają się w poniedziałki w godz. 9.50 – 10.35 lub w innym terminie ustalonym telefonicznie.
neurologopeda Monika Gliszczyńska
We wtorek, 21 marca, przypada Światowy Dzień Zespołu Downa. Solidaryzując się z osobami nim dotkniętymi, załóżmy kolorowe skarpetki i obowiązkowo nie do pary.
Pokażmy, że nie są sami, że stanowimy z nimi jedność. Tym właśnie drobnym gestem każdy może wyrazić swoją solidarność i potrzebę integracji z osobami dotkniętymi trisomią chromosomu 21. Kolorowe skarpetki nie do pary symbolizują społeczne niedopasowanie, odmienność, zróżnicowanie – wszystko, z czym muszą borykać się osoby dotknięte zespołem Downa na co dzień.
Światowy Dzień Zespołu Downa ustanowiono z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa w roku 2005. Od roku 2012 został objęty patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych. Pierwszy raz obchodzono ten dzień w 2006 roku.
Nie bez przyczyny dzień ten wyznaczono na 21 marca. Nie tylko jest to pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, który uosabia narodziny nowego życia i narodziny niezwykłych ludzi, ale przede wszystkim odnosi się do samej istoty choroby. Zespół Downa związany jest bowiem z obecnością dodatkowego, trzeciego chromosomu 21. Nazwa pochodzi od nazwiska brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, który opisał go w 1866 roku. W 1959 roku Jérôme Lejeune odkrył, że u podstaw zespołu wad wrodzonych leży trisomia chromosomu 21.
Inaczej, to choroba genetyczna charakteryzująca się niepełnosprawnością intelektualną i szeregiem zaburzeń w budowie i funkcjonowaniu organizmu.
Dnia 24 marca w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Szubinie odbyło się uroczyste wręczenie nagród w Powiatowym Logopedycznym Konkursie Plastycznym: ”Zwierzaki wierszem malowane”.
Dziewczynki z oddziału „0” – Michalina Grzechowiak i Zuzanna Wawrzyniak z dumą prezentowały swoje piękne prace konkursowe !
Ich starania doceniło również jury, które przyznało Zuzi III miejsce, a Michalinie wyróżnienie. Dziewczynki odebrały pamiątkowe dyplomy oraz upominki.
Serdecznie gratulujemy sukcesu i z niecierpliwością oczekujemy kolejnych!
Monika Gliszczyńska